Blijven leren, ook van onze eigen projecten

Het is goed om eens in de zoveel tijd terug te kijken naar onze eigen ontwerpen. Marjon vertelt: “ik vind dat dat veel te weinig wordt gedaan, terwijl we zoveel van de gebruikers en het gebruik kunnen leren.” Tijdens het ontwerpproces van de Binnentuin, een school voor moeilijk lerende en moeilijk opvoedbare kinderen, is er nauwkeurig gekeken naar de behoefte van de leerlingen.
De kleinste ruimte, die gebaseerd is op de minimale maat waarin kinderen zich even terug kunnen trekken, is de basis. Bij verdubbeling van deze maat kan er in een groepje gewerkt worden. Als deze reeks doorgezet wordt ontstaan er ruimtes voor kringgesprekken, instructie, leerunits en leerpleinen. Op deze wijze is een netwerk van ruimtes ontstaan waarin kinderen hun eigen zelfstandigheid kunnen ontwikkelen zonder in het grote geheel verloren te gaan. Maar werkt dit ook in de praktijk?

Directeur Cindy Hamers is erg tevreden over het gebouw. De open lokalen, brede gangen en leerpleinen halen de omgeving in de klas. Normaal doe je de deur dicht, maar hier draagt iedere voorbijganger bij aan de ontwikkeling van het kind. Dat is belangrijk, want deze kinderen moeten gewoon meedraaien in de maatschappij, ook al hebben ze een leerprobleem of laten ze moeilijk gedrag zien. De nieuwe leeromgeving moet de leerlingen prikkelen om praktische vaardigheden te ontwikkelen om zo hun eigenwaarde te vergroten. De opbouw van besloten veilige ruimtes naar een open leeromgeving werkt dus blijkbaar goed. Directeur Cindy Hamers vertelt: “Wij noemen het een dorp met brede straten en pleinen”.

Op de installatietechniek zijn wat verbeterpunten. En dat terwijl de lat bij dit gebouw hoog lag. In theorie klopte het allemaal, maar de praktijk is kennelijk weerbarstig. Tegenwoordig zijn installaties steeds ingewikkelder, gebruikers begrijpen niet hoe ze werken en installateurs krijgen het niet ingeregeld. Bovendien zijn ze duur in aanschaf en onderhoud. ‘Geef mij maar een aan- en een uitknop. De rest hoef ik niet,’ reageert Cindy. Cindy ten slotte: “Waar we vooral elke dag weer blij van worden is dat we voor onze kinderen een prachtig ruim, open en verbindend gebouw hebben.”

Klik hier voor meer informatie over de Binnentuin.
Klik hier voor het artikel in Schooldomein.