05-svp-groningen-kop-van-oost-stedenbouw-woningbouw-binnenstedelijk-kade
04-svp-groningen-kop-van-oost-stedenbouw-woningbouw-binnenstedelijk-plattegrond
03-svp-groningen-kop-van-oost-stedenbouw-woningbouw-binnenstedelijk-birdview
02-svp-groningen-kop-van-oost-stedenbouw-woningbouw-binnenstedelijk-straatbeeld
01-svp-groningen-kop-van-oost-stedenbouw-woningbouw-binnenstedelijk-gevel

Groningen Kop van Oost

Stedelijk wonen aan het Eemskanaal

Verbindingsas tussen binnenstad en buitengebied

De Eemskanaalzone vormt in de gemeentelijke visie de stedelijke as tussen de historische stad en de nieuwbouwontwikkeling Meerstad in het buitengebied. Een zone met compacte bouwblokken, waarin wonen en werken samengaan op een stedelijk ingerichte kade, die de verbinding vormt met de binnenstad.

Compact bouwblok op de kade

Het plan bestaat uit drie bouwblokken met verschillende woningtypen. Gestapelde woningen aan de Sontweg, smalle hoge stadswoningen aan het kanaal en ‘traditionele’ rijwoningen aan de twee interne hofjes. Elk bouwblok heeft een eigen parkeergarage op maaiveld onder een dek. Op het dek zijn de achtertuinen van de woningen gesitueerd. Aan de buitenzijde van het bouwblok worden de woningen iets opgetild en wordt met een paar treden een tussenzone naar het openbare gebied gemaakt. Door in de hofjes het maaiveld op te tillen, grenzen hier juist de woningen direct aan de openbare ruimte. Doordat in een groot aantal woningen op de verdieping wordt gewoond, ontstaat beneden ruimte voor werken aan huis.

Een kade voor iedereen

De openbare ruimte in het plan is onderdeel van de stedelijke routes van en naar de binnenstad, maar vormt tevens het verblijfsgebied voor de bewoners en het speeldomein voor de kinderen. Een heldere inrichting met logische looplijnen en voldoende ‘rest’ruimte voor plekken vormt het uitgangspunt voor de inrichting. Op deze wijze ontstaat een stedelijk, compact en intiem stukje nieuwe stad op loopafstand van de Grote Markt.

opgave

stedenbouwkundig plan en inrichtingsplan

locatie

Groningen, tussen Sontweg en Eemskanaal

opdrachtgever

Heijmans Vastgoed

ontwerp

2012