SVP_architectuur_stedenbouw_amersfoort_utrecht_internationale_school_03
SVP architectuur stedenbouw amersfoort utrecht internationale school
SVP architectuur stedenbouw amersfoort utrecht internationale school
SVP architectuur stedenbouw amersfoort utrecht internationale school
SVP architectuur stedenbouw amersfoort utrecht internationale school
SVP architectuur stedenbouw amersfoort utrecht internationale school
SVP architectuur stedenbouw amersfoort utrecht internationale school
SVP architectuur stedenbouw amersfoort utrecht internationale school

Internationale school Utrecht

verbinding van verschillende culturen

School vol culturen

Een schoolgebouw is voor kinderen een belangrijke plek in hun persoonlijke ontwikkeling. Immers, ze brengen er jarenlang een groot deel van hun tijd door. Het is de plek waar kinderen zich ontwikkelen, ze iedere dag bijleren en steeds slimmer worden, waar vriendschappen voor het leven gesloten worden en waar ze misschien wel voor de eerste keer verliefd worden. ISUtrecht is daarop geen uitzondering. Het is een school die passend onderwijs verzorgt voor zowel kinderen van internationals die kortdurend in Nederland zijn, als voor Nederlandse kinderen die met hun ouders vanuit het buitenland terugkeren naar Nederland, dan wel naar het buitenland vertrekken. Wat de school bijzonder maakt, is dat er zoveel verschillende culturen vertegenwoordigd zijn. Ruimte voor eigenheid en veiligheid zijn daarbij belangrijk, maar ook juist het zoeken naar verbinding tussen al die verschillende culturen. Het voorstel is een duurzaam gebouw. De hoogste ambities zijn gesteld op het gebied van Frisse Scholen, GPR, energieneutraliteit, BREEAM en circulariteit. Deze school is klaar voor de toekomst van de onderwijsinstellingen waar kinderen tot wereldburgers worden gestimuleerd met zorg voor de aardbol.

Een eigen plek voor jonge en oude kinderen

Een uitnodigende entree is essentieel voor een school. Het beoordelingsteam zegt hierover: “De ingang met trap en spiegelplafond ligt op een logische plek, de verkeersstromen zijn slim gescheiden, positief is de splitsing van de entree. Het voelt organisch, open en verwelkomend. Mooie combinatie van klaslokalen en “common areas” en alles in een fraaie verbinding met de buitenruimte en het landschap.”
Voor de jongste kinderen is de entree direct op de begane grond. Vanuit de centrale ruimte bereiken de zogenoemde ‘early years’ en de ‘elementary grades’ hun eigen plek in het gebouw. De leerlingen van het ‘secundary program’ komen op de eerste laag het gebouw binnen, via het centrale hart van het gebouw waar zich ook het auditorium en de studio’s en de bibliotheek bevinden. Langs een natuurwand kom je binnen op het centraal plein. De route is een echte ontdekkingstocht door het gebouw.
In onze visie is het gebouw op een logische manier ingedeeld: de jongste kinderen beneden en de oudere boven. In het hart van het gebouw is ruimte voor ontmoeting: hier is sport, muziek of drama de samenbindende factor. Het voorstel is dan ook georganiseerd rond het auditorium waarbij de muziek studio’s direct bij binnenkomst zichtbaar zijn. Je hoeft elkaars taal niet per se te spreken, maar hier vind je elkaar in gemeenschappelijke interesses waarbij je elkaar spelenderwijs leert kennen.

Terrassenlandschap als schoolplein

Niets is fijner voor kinderen dan een gezonde, groene buitenruimte. In ons voorstel krijgt de ISUtrecht een buitenruimte die uitdaagt tot sport en spel, die de fantasie prikkelt en waar je vooral ook af en toe lekker vies mag worden! Wij stellen verschillende sferen voor: Urban voor de oudere kinderen en natuurlijk voor de jongsten, met sport als verbinding. Dit wordt uitgewerkt in verschillende tuinen en pleinen met dezelfde vloeiende lijnen als het gebouw, begrensd door hagen, randen en hoogteverschillen.
Gebouw en buitenruimte zijn vanuit dezelfde gedachte verder uitgewerkt: de glooiende lijnen van het gebouw komen terug in de buitenruimte. Van binnen naar buiten worden de ruimtes steeds groter, je voelt het landschap dichterbij komen.

in samenwerking met

CROSS Architecture

landschapsontwerp

Copijn landschapsarchitecten

Bouwfysisch en installatietechnische visie

DWA

Constructieve visie

Pieters bouwtechniek

opdrachtgever

Gemeente Utrecht

gebruiker

Internationale school utrecht

ontwerp

2019