SVP architectuur stedenbouw stad van de toekomst onderzoek BNA utrecht
SVP architectuur stedenbouw stad van de toekomst onderzoek BNA utrecht
SVP architectuur stedenbouw stad van de toekomst onderzoek BNA utrecht
SVP architectuur stedenbouw stad van de toekomst onderzoek BNA utrecht
SVP architectuur stedenbouw stad van de toekomst onderzoek BNA utrecht
SVP architectuur stedenbouw stad van de toekomst onderzoek BNA utrecht
SVP architectuur stedenbouw stad van de toekomst onderzoek BNA utrecht
SVP architectuur stedenbouw stad van de toekomst onderzoek BNA utrecht
SVP architectuur stedenbouw stad van de toekomst onderzoek BNA utrecht
SVP architectuur stedenbouw stad van de toekomst onderzoek BNA utrecht
SVP architectuur stedenbouw stad van de toekomst onderzoek BNA utrecht
SVP architectuur stedenbouw stad van de toekomst onderzoek BNA utrecht
SVP architectuur stedenbouw stad van de toekomst onderzoek BNA utrecht
SVP architectuur stedenbouw stad van de toekomst onderzoek BNA utrecht
SVP_architectuur_stedenbouw_stad_van_de_toekomst_onderzoek_BNA_utrecht17
SVP architectuur stedenbouw stad van de toekomst onderzoek BNA utrecht
SVP architectuur stedenbouw stad van de toekomst onderzoek BNA utrecht
SVP_architectuur_stedenbouw_stad_van_de_toekomst_onderzoek_BNA_utrecht16
SVP architectuur stedenbouw stad van de toekomst onderzoek BNA utrecht
SVP architectuur stedenbouw stad van de toekomst onderzoek BNA utrecht
SVP architectuur stedenbouw stad van de toekomst onderzoek BNA utrecht
SVP architectuur stedenbouw stad van de toekomst onderzoek BNA utrecht

Stad van de toekomst – Utrecht Oost

onderzoek het Utrecht van 2040

De Stad van de Toekomst is een studie op initiatief van de BNA onderzoek waarbij SVP als trekker van Team Stadsvrijheid een visie heeft ontwikkeld op de oostelijke stadsrand van Utrecht. Op deze testlocatie verbinden we de trends en ontwikkelingen op het gebied van technologie en mobiliteit met de opgaven van de monofunctionele en versnipperde stadsrand. Het resultaat: een hoogwaardig stuk stad waarbij stad en landschap zijn verweven. De oplossingen zijn getest in Utrecht maar bieden leerpunten voor alle stadsranden van hedendaagse steden.

 

Utrecht-Oost; de poort naar het Oosten

Utrecht groeit sterk en zal dat de komende jaren blijven doen. Voor een leefbare en gezonde stad moet de stad af van het radiaal denken. Wij voorzien een stad waarin het centrumgeoriënteerde Utrecht veranderd  in een gebied met meerdere centra, complementair aan elkaar. Het gebied aan de oostkant heeft geweldige papieren: met het Sciencepark als Global attractor en de knoop Lunetten als Global connector verandert dit gebied dankzij nieuwe mobiliteitsprincipes van een achterkant in een voorkant met twee internationale centraliteiten en het Kromme Rijn landschap als voortuin.

De ge-upgrade mens als vervoermiddel

Utrecht-Oost is het tussenland waar de stad het landschap ontmoet. Het land van de Hollandse Waterlinie. Maar ook van typische functies die je aan veel stadranden vind: sport en kantorencomplexen. Wij zien een toekomst waar dit veranderd in een continue, fijn weefsel waarin alles weg is. Letterlijk weg, overal kan vervoerd worden. Alles is verbonden, fysiek en virtueel. De ‘boosted humanity’ zorgt ervoor dat de verbindingen en reikwijdte te voet binnen de stad een enorme vlucht zullen nemen. Tussen de steden zullen zelfrijdende voertuigen efficiënt en schoon de steden verbinden in een fractie van de ruimte die nu nodig is.

Gelaagde stad

De huidige barrières van de waterlinieweg en de A27 worden de basis die de centra van toekomstig Utrecht verbinden. De 2-dimensionaal georganiseerde functies, zoals wegen en wonen, zullen veranderen in een 3-dimensionale stad. Dit productief en eindeloos verbonden landschap, de gelaagde stad, zal de hoogte en diepte ingaan waarbij nieuwe urban strata worden verweven met huidige en historische lagen. In dit landschap vullen de functies elkaar aan en wordt alles geoptimaliseerd in ruimte en in tijd om zo een circulaire stad te creëren. In deze gelaagde stad heeft alles, inclusief afval, zijn opbrengst en alles wordt ontworpen voor een bepaalde tijd.

Nieuwe woorden voor een nieuwe stad

Voor een nieuwe stad heb je een nieuw vocabulaire nodig. Team Stadsvrijheid heeft onder andere een aantal nieuwe ontwerpinstrumenten in combinatie met woorden ontwikkeld dit ons kunnen helpen deze stad van de toekomst te ontwikkelen. In onze toevoeging aan het woordenboek staan woorden zoals stratigrafie (lagenbenadering) en nollificatie (loopbare inrichting).

In april komt er een verzamelboek uit van alle studies. De studie ‘De stad van de Toekomst’ een gezamenlijk initiatief is van BNA Onderzoek, de TU Delft, Vereniging Deltametropool, de gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven, de Directoraten-generaal Mobiliteit, Ruimte en Water en Rijkswaterstaat van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het ministerie van BZK.

Team Stadsvrijheid bestaat uit ontwerpers en specialisten van  SVP, OKRA landschapsarchitecten, Cross Architecture, Advier, Thefutureinstitute, Info.nl, BPD, The Missing Link