08-svp-utrecht-sbo-sint-maarten-architectuur-school-zorg-onderwijs-welzijn-binnentuin
09-svp-utrecht-sbo-sint-maarten-architectuur-school-zorg-onderwijs-welzijn-interieur7
02-svp-utrecht-sbo-sint-maarten-architectuur-school-zorg-onderwijs-welzijn-interieur2
06-svp-utrecht-sbo-sint-maarten-architectuur-school-zorg-onderwijs-welzijn-interieur5
10-svp-utrecht-sbo-sint-maarten-architectuur-school-zorg-onderwijs-welzijn-interieur8
03-svp-utrecht-sbo-sint-maarten-architectuur-school-zorg-onderwijs-welzijn-interieur3
01-svp-utrecht-sbo-sint-maarten-architectuur-school-zorg-onderwijs-welzijn-interieur1
05-svp-utrecht-sbo-sint-maarten-architectuur-school-zorg-onderwijs-welzijn-interieur4
07-svp-utrecht-sbo-sint-maarten-architectuur-school-zorg-onderwijs-welzijn-interieur6
11-svp-utrecht-sbo-sint-maarten-architectuur-school-zorg-onderwijs-welzijn-interieur9
04-svp-utrecht-sbo-sint-maarten-architectuur-school-zorg-onderwijs-welzijn-straatbeeld1

Utrecht SBO Sint Maarten

speciaal onderwijs

Op deze basisschool zitten moeilijk lerende kinderen en leerlingen met opvoedingsmoeilijkheden. De nieuwe leeromgeving moet de leerlingen prikkelen om praktische vaardigheden te ontwikkelen om zo hun eigenwaarde te vergroten. Een opbouw van besloten veilige ruimtes naar een open leeromgeving is hierbij het uitgangspunt.

De kleinste ruimte, die gebaseerd is op de minimale maat waarin kinderen zich even terug kunnen trekken, is de basis. Bij verdubbeling van deze maat kan er in een groepje gewerkt worden. Als deze reeks doorgezet wordt ontstaan er ruimtes voor kringgesprekken, instructie, leerunits en leerpleinen. Op deze wijze is een netwerk van ruimtes ontstaan waarin kinderen hun eigen zelfstandigheid kunnen ontwikkelen zonder in het grote geheel verloren te gaan.

De opzet van de school biedt rust maar maakt ook nieuwsgierig. In het hart van de school ligt een grote patio die de twee verdiepingen ruimtelijk met elkaar verbindt. Het verdiepte speellokaal vormt samen met het dramalokaal de mogelijkheid om theatervoorstellingen te geven. Een vissteiger legt de relatie met de naast gelegen sloot.

Het gebouw wordt aan de buitenzijde gekenmerkt door een herkenbaar volume dat zich duidelijk onderscheidt van de kleinschalige omgeving. Op cruciale plekken zijn accenten aangebracht die reageren op de omgeving. Een luifel accentueert de entree en geeft beslotenheid aan het plein. Een insnoering in het verlengde van de hoofdstraat accentueert het plein op de kop ervan.

opgave

16-klassige school voor speciaal basisonderwijs

locatie

Utrecht, de Tuinlanden te Vleuterweide

oppervlak

2.790 m2

bouwkosten

circa € 2.700.000,00

opdrachtgever

KSU Utrecht

ontwerp

2008

oplevering

2010