Het Axia College van Onderwijsgroep Amersfoort biedt voortgezet speciaal onderwijs voor leerlingen in de hele regio. De school is gehuisvest op drie verschillende locaties in Amersfoort die bij de nieuwbouw worden samengevoegd in de wijk Vathorst in Amersfoort.
De nieuwe locatie ligt tussen de snelweg en de Hanzeboulevard; een toegangsroute van Vathorst. We moeten dus goed omgaan met de geluids- en fijnstofregels. Daarnaast zijn de leerlingen zelf uiteraard een vertrekpunt voor onze plannen. We willen hen een uitdagende leeromgeving bieden met de mogelijkheid om je even terug te trekken. Met ons ontwerp creëren we een goede balans tussen rust, reuring en flexibiliteit.
De omgeving heeft grote invloed op de vorm van het gebouw. Zo moet er voldoende afstand tot de snelweg zijn. Bovendien blijkt uit geluidsonderzoeken dat een onderwijsfunctie op de eerste twee bouwlagen ondergebracht moet worden zodat de bouwhoogte voor deze functie beperkt is. We maken van de nood een deugd en plaatsen de sportzalen boven op onderwijsruimtes, natuurlijk met extra maatregelen voor een goede akoestische ontkoppeling.
Uit geluidsonderzoek blijkt ook dat de zuidkant aan de snelwegkant stiller is dan de Hanzeboulevard aan de noordzijde. Daarom plaatsen we de onderwijsruimten, de thuisbasis, aan de rustige zuidzijde. De praktijkruimten en gymzalen komen aan de noordzijde en bepalen zo het gezicht van de school.
Het programma is onderverdeeld in drie domeinen: vmbo, havo en vwo bovenbouw en onderbouw. Deze zijn zo gegroepeerd dat er ‘driehoeken' ontstaan die aan elkaar grenzen. Zo realiseren wij de gewenste kleinschaligheid en houden we de plattegrond flexibel. Deze flexibiliteit is verder mogelijk dankzij de dragende gevel en doordat de meeste gevelopeningen relatief smal zijn. De praktijkruimten hebben grote openingen aan de zijde van de Hanzeboulevard waardoor de leerlingen en het onderwijs goed zichtbaar zijn.
Tussen de praktijkruimten en de theorieruimten is plaats voor ontmoeting. De typische gebouwvorm zorgt ervoor dat deze ontmoetingsruimte niet uit één grote ruimte bestaat, maar heeft een aantal geborgen hoeken. Drie patio’s zorgen voor daglicht en geven leerlingen een beschutte plek om even stoom af te blazen. Dit kan natuurlijk ook op de grote buitenruimte aan de zuidzijde van het gebouw en op het kleine sportveld tussen de beide gymzalen op het dak.
Het spreekt eigenlijk voor zich dat we de eisen die gelden voor een gezonde school volledig hebben opgenomen in het ontwerp. Denk bijvoorbeeld aan voldoende frisse lucht, duurzame materialen en beperkt energiegebruik.