Middelbare school ROER College Schöndeln in Roermond heeft behoefte aan nieuwe huisvesting. Met de locatie voormalig landgoed Schöndeln als cadeau en de unieke onderwijsvisie van ROER als uitgangspunt creëren we een onderwijscampus met losse gebouwen. Deze opzet sluit aan bij de principes van ‘outdoor learning’ waarbij leerlingen zowel binnen als buiten de gebouwen midden in de natuur zijn.
De onderwijsvisie van ROER gaat uit van een clustering van aanverwante vakken in onderwijsdomeinen. In de campusopzet krijgt elk gebouwen een eigen identiteit, passend bij het betreffende onderwijsdomein, én een directe relatie met de prachtige omgeving. Deze sterke relatie met buiten is ook onderdeel van het lesgeven, dat levert betere prestaties, gezonde leerlingen en het bevordert de creatieve ontwikkeling.
We hanteren drie uitgangspunten bij ons ontwerp:
De nieuwe gebouwen vormen tezamen met twee bestaande gebouwen een campus rondom een centrale ‘loper’. Dankzij de transparante gevels van de gebouwen maken we het onderwijs zichtbaar. Andersom geldt dat je vanuit binnen een directe relatie met de omringende natuur hebt. Uiteraard kunnen de gevels door grote schuifpuien open zodat er een overvloed aan frisse lucht in de lokalen is.
Het entreegebouw van de campus, de sporthal en de aansluiting met de sportvelden markeren de ligging van de campus. Deze twee gebouwen krijgen een rood/oranje kleur waardoor ze duidelijk zichtbaar zijn. De overige gebouwen krijgen een natuurlijke teint waardoor ze meer opgaan in de omgeving. Deze variatie van tinten en van nieuwe en bestaande gebouwen zorgen voor een divers palet op de campus en onderstrepen de individualiteit van de gebouwen met de verschillende onderwijsdomeinen. Tegelijkertijd zijn de gebouwen wel familie van elkaar door terugkerende details en materiaalgebruik.
<quote_01>“Dit project is een lang gekoesterde droom”<quote_01> <quote_author_01>- Gideon de Jong, architect en SVP partner<quote_author_01>
Zowel buiten als binnen is de natuurlijke uitstraling en de verbinding met de omliggende natuur heel belangrijk. De natuurlijke en terughoudende materialen zorgen voor rust, minder prikkels en een gevoel van geborgenheid. De kleuren trekken niet de aandacht, die mag naar de leerling uitgaan.
Op plekken waar de weersomstandigheden een minder belangrijke rol spelen, komen houten gevelelementen. Bij de overige gevels is gekozen voor robuuste materialen die tegen een stootje kunnen zoals de keramische gevelleien.
Met biobased materialen als gezonde basis halen we de natuur letterlijk naar binnen. De eventuele accenten zijn opvallend genoeg om hun functie te vervullen, maar ze overschreeuwen hun omgeving niet. Zowel de constructie van stalen staanders en liggers als de betonnen wanden blijven zichtbaar waardoor de gebouwen een ‘eerlijke’ uitstraling krijgen. Voor de inrichtingselementen wordt veel hout gebruikt. Dat zorgt voor een warme en geborgen sfeer waar de leerling geconcentreerd kan werken en zich kan terugtrekken.
Natuurlijk hebben de leerlingen én de medewerkers van de school een belangrijke stem bij het ontwerpproces. Zo is de leerlingen om hun mening gevraagd over onder andere de kluisjes, fietsenstalling, garderobe, looproutes, kleur- en materiaalgebruik.