Voor deze brede school werd door de opdrachtgever, de gemeente Heerde, een duidelijke ambitie uitgesproken wat duurzaamheid betreft; frisse scholen B en een gemiddelde GPR-score van 8. Deze ambitie is op een aantal manieren vertaald in het ontwerp. De grote gevelopeningen voorzien alle groepsruimten rijkelijk van daglicht en besparen in combinatie met daglichtregeling van de armaturen op energiegebruik. De gevel voorziet tevens in een passief gebruik van zonnewarmte. De raamopeningen zijn voorzien van verdiepte neggen en een uitkragende luifel die ervoor zorgen dat het daglicht altijd binnen kan treden maar directe zoninstraling in de zomer juist geweerd wordt. Bij lage zonnestand in de winter wordt de warmte wel toegelaten. Het bouwkundig/constructieve ontwerp staat een zeer grote indelingsvrijheid toe waardoor het gebouw aangepast kan worden aan veranderend gebruik.
<quote_01>"De kinderen ervaren niet dat ze met veertien groepen in een groot gebouw zitten, maar hebben ze een eigen plek die vertrouwd is"<quote_01><quote_author_01>- Gerlinda van Eijk, onderbouwcoördinator <quote_author_01>
In het gebouw zitten twee basisscholen, een kinderdagverblijf, een peuterspeelzaal, een BSO en de gymvereniging in de gymzaal. Het combinatiegebouw staat in een wijk met veel jonge gezinnen. Het compacte ontwerp biedt enerzijds een heldere, overzichtelijke organisatie met lange zichtlijnen en anderzijds voldoende intimiteit voor de belangrijkste gebruikers; de leerlingen. Er zijn veel grote ruimten en vooral veel verschillende ruimten. Lokalen zijn steeds per vier geclusterd waardoor kleinere eenheden ontstaan. Het gebouw is verdeeld in vleugels, waarin de onderbouw en bovenbouw hun onderwijsdag doorbrengen. Daardoor ervaren de kinderen niet dat ze met veertien groepen in een groot gebouw zitten, maar hebben ze een eigen plek die vertrouwd is. Functioneel en mooi zijn de leerpleinen; er zijn geen gangen meer, maar werk- en speelplekken buiten het lokaal. Door de schuifpuien tussen twee dubbele groepen kunnen ze de ruimte multifunctioneel gebruiken.
De gemeenschapsruimte kan met de twee speellokalen gekoppeld worden tot één grote ruimte die de mogelijkheid biedt tot bijvoorbeeld het geven van (toneel)voorstellingen of het houden van een kerkdienst. Door het niveauverschil in de vloer ontstaat in de gemeenschapsruimte een podium. De verschillende gebruikers zijn rondom deze multifunctionele ruimtes gerangschikt. Dit stimuleert samenwerking en lokt het optimaal benutten van deze grote ruimtes uit.