Dankzij vruchtbare dialoogsessies met opdrachtgever Marnix College uit Ede en ICS Huisvestingadviseurs vertalen wij hun droom naar een nieuw schoolgebouw met een opvallende ‘poort’ die het groene achterterrein ontsluit.
De onderwijsvisie van de Edese school voor mavo, havo en vwo wordt gekenmerkt door een verdeling in junioren (de brugklassers) en senioren (leerlingen van hogere klassen). In de oude situatie zijn deze twee groepen ondergebracht in twee aparte gebouwen. Wij voegen het programma van de twee huidige schoolgebouwen samen in één nieuw en eigentijds gebouw met een duidelijk gezicht vanaf de straat.
Het team, SVP en Copijn landschapsarchitecten, ontwerpt een unieke ‘loper’ om de junioren en senioren te verbinden. Via deze loper komt de stroom van leerlingen, docenten en bezoekers samen in het hart van de school. De centrale hal is zo een verrassende ontmoetingsplek waar de verschillende clusters zichtbaar zijn en waar de verbindende trap een eyecatcher wordt. Aan de achterzijde is de loper ook een fijne, groene buitenplek met hangplekken voor de senioren. De junioren krijgen hun eigen buitenruimte op de aula. Om de school ruimte te geven voor eventuele uitbreiding in de toekomst ontwerpen we een flexibel gebouw dat in de toekomst makkelijk kan worden uitgebreid.
Aan de buitenkant zie je een robuuste sokkel van steenachtig materiaal met daar bovenop lagen die met hout zijn bekleed. Grote ramen maken het onderwijs zichtbaar. Het interieur krijgt een rustige basis met vergrijst, licht hout en sluit zo aan bij het schooladagio Rust, Reinheid, Regelmaat én Ruimte.
De entree in het centrum tussen de twee bouwdelen is de verbindende ruimte tussen de school en de buitenwereld. Poëtischer gezegd is het de poort naar de toekomst. Het afgetrapte volume van het gebouw sluit aan bij de huizen aan de westelijke zijde. Die huizen zorgen er vervolgens voor dat er een besloten gevoel ontstaat voor de buitenruimte en de sportvelden.
Uiteraard wordt het schoolgebouw super duurzaam en gezond ontwikkeld aan de hand van de pijlers: energieneutraal, gezondheid, gebruikswaarde, natuurinclusief en circulariteit.
De eisen wat betreft duurzaamheid zijn door SVP ‘meetbaar én zichtbaar’ in een transparant concept beschreven volgens de selectiecommissie. In dit concept zijn wij uitgegaan van ‘sharing layers’. Met partners Mobius en Feniks wordt het concept ‘Frisse Scholen’ verder uitgewerkt. Belangrijke aspecten hiervan zijn voldoende daglicht, een goed binnenklimaat en verbinding met buiten. Bremen Bouwadviseurs en Pieters Bouwtechniek completeren het ontwerpteam wat betreft het optimaliseren en uitvoerbaar maken van het ontwerp.
Wat nog leuk is om te melden is dat leerlingen bij het Marnix College tweetalig onderwijs kunnen volgen. Die internationale oriëntering zie je straks zeker terug in het ontwerp waar we met de school aan gaan werken.